Wypalanie DPF w samochodach marki Dacia – Rozwiązanie problemu filtru cząstek stałych
W większości nowoczesnych samochodów typu diesel jest montowany filtr DPF, który ma za zadanie sprzyjać ochronie środowiska. Jak on działa? Filtr cząstek stałych w Dacia przetwarza, podobnie jak ma to miejsce w zwykłym katalizatorze, szkodliwe gazy spalinowe. Oprócz tego wyłapuje on mikrocząsteczki sadzy, jakie powstają podczas prasy silnika i gromadzi je aż do pewnego poziomu, a następnie automatycznie się oczyszcza poprzez wypalenie wspomnianych mikrocząsteczek. Proces ten powinien odbywać się co kilka tysięcy kilometrów, a aby był on możliwy, auto powinno jechać ze stałą prędkością, bez zmiany biegów za to na wysokich obrotach.
Objawy problemów z filtrem DPF Dacia
Codzienna jazda po mieście nie stwarza odpowiednich warunków, aby filtr cząstek stałych oczyścił się automatycznie. Kiedy proces ten zostanie przerwany, niespalone paliwo przedostaje się do oleju, w wyniku czego poziom tego ostatniego wrasta, a do tego traci on swoje właściwości. Zignorowanie takiego stanu rzeczy ma poważne konsekwencje – olej dostaje się do komory spalania, zaś obroty silnika wzrastają niekontrolowanie, co prowadzi do zatarcia motoru. Objawem zapchania się filtra jest też spadek mocy albo przejście silnika w tryb awaryjny. Na desce rozdzielczej może ponadto pojawić się kontrolka sygnalizująca, że jest on przepełniony sadzą.
Czyszczenie i regeneracja DPF Dacia
Możliwe jest czyszczenie i regeneracja filtra DPF w samochodach marki Dacia. Jeśli filtr nie może osiągnąć odpowiedniej temperatury do wypalenia cząstek sadzy można zastosować regenerację aktywną, podczas której wypalanie jest wymuszone lub zanieczyszczenia usuwane są za pomocą specjalnych substancji chemicznych. Proces ten można przeprowadzić tylko jeśli filtr zapełniony jest maksymalnie do 80% – w przeciwnym razie należy go wymienić.
Dacia i DPF – rezultaty połączenia
Montaż silników zaprojektowanych przez Rudolfa Diesla w Dacii został wzbogacony o pracę filtrów cząstek stałych DPF. To właśnie dzięki ich działaniu pojazdy z silnikami wysokoprężnymi nie kopcą, co zmniejsza w znaczny sposób ilość wydzielanych do atmosfery cząsteczek o szkodliwym działaniu. Filtr DPF Dacia Duster, DPF Dacia Logan czy DPF Dacia Sandero działa identycznie, zatrzymując pyły w kanalikach o średnicach wyrażanych w nanometrach. Określony charakter pracy filtra cząstek stałych DPF jest warunkowany budową samego filtra. W stanowiącej obudowę szczelnej, metalowej puszce można odnaleźć wkład monolityczny, który przyjmuje postać bardzo wąskich kanalików, natomiast spaliny mogą się przez nie przedostawać tylko w jednym kierunku. Filtracja DPF ma charakter mechaniczny, jest jednak wspomagana przez zawartość platyny bądź innych metali szlachetnych o właściwościach katalitycznych. Dacia Dokker i DPF, podobnie jak inne modele opisywanej marki, współpracują niezawodnie pod warunkiem, że układ wydechowy charakteryzuje się szczelnością, właściciel pojazdu dba o odpowiednią częstotliwość wymian oleju, a ponadto tankuje olej napędowy o dobrej jakości.
Prawidłowej pracy filtra DPF sprzyja również użytkowanie pojazdu na długich trasach, gdyż wówczas może dojść do pasywnego wypalania filtra cząstek stałych DPF podczas jazdy.
Metoda pasywna – wypalanie DPF podczas jazdy
Uważni kierowcy pojazdów marki Dacia z pewnością szybko wyłapią moment wystąpienia początkowych objawów zatkanego sadzami i popiołem filtra cząstek stałych DPF. Zasygnalizują nam to problemy z rozruchem i przyspieszaniem, zwiększona objętość spalin, obniżone osiągi pojazdu, a w najgorszych przypadkach uruchomienie awaryjnego trybu pracy jednostki napędowej bądź zatarcie silnika, gdyż olej silnikow, do którego dostały się drobne elementy ciał stałych bądź olej napędowy, zatracił właściwości smarne. Wskutek wystąpienia tego typu oznak na przykład w modelu Dacia Lodgy, DPF kwalifikuje się do wypalenia bądź do czyszczenia w serwisie. W dieslowskich silnikach Dacii, czyli w jednostce napędowej 1.5 dCi, wypalanie DPF podczas jazdy może zachodzić automatycznie, jeśli tylko korzystamy z samochodu do poruszania się drogą szybkiego ruchu, bądź autostradą z utrzymaniem wysokich obrotów przez około 30 minut. Istotną wskazówką jest to, że nie należy manewrować pojazdem podczas wypalania DPF. Warto unikać zbędnego hamowania czy zmian biegów, a ponadto nie należy wyłączać silnika, gdyż może to wpłynąć na zaburzenie pracy układu wtrysku bądź samej jednostki napędowej.
Aktywne wypalanie DPF podczas postoju
Wśród metod wypalania cząstek stałych warto pamiętać o metodzie dopalania sadzy opisywanej jako aktywna. Wystarczy, że zatrzymamy samochód i pozostawimy go na jałowym biegu. Kolejnym krokiem jest zwiększenie obrotów silnika. Działanie to stanowi jednoznaczny sygnał mówiący, iż jednostka napędowa ma za zadanie zainicjować dodatkowy wtrysk paliwa, przeprowadzić proces spalania poza komorowego i zwiększyć temperaturę do wartości, które warunkują spalanie sadzy, czyli do 450-600 stopni Celsjusza.
Dacia w warsztacie – wymuszone wypalanie DPF
Ostatnią metodą oczyszczania filtra cząstek stałych DPF poprzez dopalanie sadzy jest zewnętrzne zainicjowanie wypalania. Dokonują tego mechanicy, którzy wysyłają silnikowi sygnał do rozpoczęcia dopalania poprzez przyłączenie zewnętrznego oprogramowania. Konsultacja w warsztacie może zaowocować także sprawdzeniem poziomu popiołu w filtrze. Jeśli DPF jest zapchany popiołami, warto skierować go do serwisu na specjalistyczne czyszczenie filtra cząstek stałych metodą wodną.
Podsumowanie
Wypalanie DPF w samochodach marki Dacia jest istotnym zagadnieniem, które może wpłynąć zarówno na wydajność pojazdu, jak i na ochronę środowiska. Dacia, jako producent pojazdów, dąży do zapewnienia wysokiej jakości w stosunku do ceny, co sprawia, że użytkownicy tych aut mogą cieszyć się komfortem jazdy. Jednakże, filtry DPF wymagają odpowiedniej uwagi i pielęgnacji, szczególnie gdy samochód jest używany głównie na krótkich dystansach.
Sprawdź inne:
Czyszczenie i wypalanie DPF w Volvo
Filtry cząstek stałych (DPF) w układzie wydechowym samochodów stały się standardem, a kierowcy Volvo, takich modeli jak Volvo V50 czy Volvo S40, nie są wyjątkiem. Czym jest filtr cząstek stałych (DPF)? Filtry cząstek stałych, zwane również filtrami DPF (Diesel Particulate Filter) są elementami układu wydechowego samochodów, których zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych. Silniki […]
czytaj więcej >Wypalanie DPF w Volkswagenie: Oczyszczanie filtra cząstek stałych dla czystszego powietrza
Samochody marki Volkswagen, produkowane w niemieckich fabrykach cieszą się ogromną popularnością w Polsce i na całym świecie. Modele takie jak Golf, Passat, czy Touran są częstym widokiem na naszych drogach i cieszą się uznaniem ze względu na swoje luksusowe wykonanie i dbałość o najmniejsze detale. W ostatnich latach coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące emisji spalin […]
czytaj więcej >Wypalanie filtrów DPF w samochodach Toyota
W dzisiejszych czasach ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z głównych priorytetów branży motoryzacyjnej. Samochody z silnikami wysokoprężnymi wyposażone są w filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), które redukują emisję szkodliwych substancji. Samochody Toyota, takie jak model Auris, również wyposażone są w te zaawansowane systemy filtrów cząstek stałych. Niemniej jednak, z czasem filtry DPF […]
czytaj więcej >Czyszczenie i regeneracja filtra DPF w samochodach Suzuki
Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF, w samochodach Suzuki odgrywa kluczową rolę w ochronie środowiska przed szkodliwymi emisjami spalin. Ten zaawansowany system został stworzony przez specjalistów motoryzacyjnych, którzy zadali sobie trud, aby chronić nas i naszą planetę przed niekorzystnym wpływem emisji spalin. Jednak po pewnym czasie eksploatacji, filtry DPF w samochodach Suzuki mogą ulec […]
czytaj więcej >