Jak działa filtr DPF?

Filtr DPF, czyli Diesel Particulate Filter, to kluczowy element systemu kontroli emisji spalin w nowoczesnych samochodach z silnikami Diesla. Jego zadaniem jest zatrzymywanie i eliminowanie cząstek stałych, które powstają podczas spalania paliwa. W tym artykule omówimy: jak działa filtr DPF, jakie korzyści przynosi jego stosowanie oraz jak przebiega proces wypalania i czyszczenia filtra DPF.

Jak wygląda filtr DPF?

Budowa i wygląd

Filtr DPF wyglądem przypomina katalizator – znajdziemy go w okrągłej metalowej puszce, choć zdarza się również, że puszka ta jest płaska. W środku umieszczony jest ceramiczny wkład, zbudowany z małych kanalików ułożonych równolegle. Są to kanaliki wlotowe oraz wylotowe, gdzie te pierwsze zaślepione są od strony tłumika, a drugie zamknięte od strony silnika.

Struktura i lokalizacja

Struktura wkładu filtra DPF przypomina plaster miodu, jednak liczba kanalików jest większa, są one częściowo zatkane i porowate. Cząstki sadzy są większe niż pory w filtrze, co sprawia, że są one zatrzymywane i są później usuwane w procesie regeneracji. Filtr DPF zazwyczaj umieszczony jest blisko silnika, gdzie wyższa temperatura spalin ogranicza zapychanie się filtra, zmniejszając ryzyko konieczności częstego czyszczenia.

Historia i rozwój filtra DPF

Pierwsze filtry DPF były stosowane już od roku 1980, ale stały się bardziej powszechne w samochodach od 1996 roku, zwłaszcza w jednostkach napędowych HDI. Norma Euro 4 wprowadzona w 2005 roku wymusiła stosowanie DPF, a norma Euro 5 z 2009 roku sprawiła, że każdy pojazd z silnikiem wysokoprężnym poruszający się po drogach europejskich musi być wyposażony w filtr cząstek stałych.

Proces regeneracji filtra DPF

Regeneracja pasywna

Regeneracja filtra DPF jest kluczowym procesem, który pozwala na wydłużenie jego żywotności. Regeneracja pasywna zachodzi naturalnie, gdy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, na przykład podczas długiej jazdy autostradą, umożliwiając samoczynne neutralizowanie sadzy.

Regeneracja aktywna

Regeneracja aktywna jest inicjowana przez sterownik silnika, który zwiększa temperaturę spalin poprzez dodatkowe wtryski paliwa. Jest to niezbędne, gdy warunki eksploatacyjne nie pozwalają na naturalne wypalanie sadzy, na przykład podczas jazdy miejskiej.

Regeneracja wymuszona

W przypadku regeneracji wymuszonej proces ten nie może być wykonany samodzielnie przez użytkownika i wymaga interwencji serwisowej. Jest to konieczne, gdy filtr DPF jest mocno zapchany i inne metody czyszczenia okazują się nieskuteczne.

Czyszczenie filtra DPF

Metody czyszczenia

Czyszczenie filtra DPF może być przeprowadzane mechanicznie, poprzez wydmuchiwanie zanieczyszczeń sprężonym powietrzem lub chemicznie, przy użyciu specjalnych środków chemicznych rozpuszczających nagromadzone zanieczyszczenia.

Znaczenie regularnego czyszczenia

Regularne czyszczenie filtra DPF jest niezbędne dla zachowania jego efektywności i długiej żywotności. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do trwałego uszkodzenia filtra, co wiąże się z kosztowną wymianą.

Czujniki i kontrola pracy filtra DPF

Praca filtrów cząstek stałych jest nadzorowana przez różne czujniki, takie jak czujnik różnicy ciśnień czy czujniki temperatury spalin. Dostarczają one ważnych informacji sterownikowi silnika, który na ich podstawie kontroluje proces regeneracji filtra. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie filtra DPF w optymalnym stanie, co zapewnia jego efektywność i długą żywotność.

Podsumowanie

Filtr DPF jest nieodłącznym elementem nowoczesnych samochodów z silnikami Diesla, zapewniającym redukcję emisji szkodliwych cząstek stałych. Dzięki procesowi wypalania filtra DPF sadza jest skutecznie usuwana, co pozwala na dłuższą żywotność filtra i lepszą wydajność silnika. Regularne czyszczenie filtra DPF i jego regeneracja są kluczowe dla zachowania efektywności i długowieczności tego ważnego elementu systemu kontroli emisji spalin. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu i konserwacji filtr DPF może efektywnie spełniać swoją rolę.

Sprawdź inne:
Czyszczenie i wypalanie DPF w Volvo

Filtry cząstek stałych (DPF) w układzie wydechowym samochodów stały się standardem, a kierowcy Volvo, takich modeli jak Volvo V50 czy Volvo S40, nie są wyjątkiem.  Czym jest filtr cząstek stałych (DPF)? Filtry cząstek stałych, zwane również filtrami DPF (Diesel Particulate Filter) są elementami układu wydechowego samochodów, których zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych. Silniki […]

czytaj więcej >
Wypalanie DPF w Volkswagenie: Oczyszczanie filtra cząstek stałych dla czystszego powietrza

Samochody marki Volkswagen, produkowane w niemieckich fabrykach cieszą się ogromną popularnością w Polsce i na całym świecie. Modele takie jak Golf, Passat, czy Touran są częstym widokiem na naszych drogach i cieszą się uznaniem ze względu na swoje luksusowe wykonanie i dbałość o najmniejsze detale. W ostatnich latach coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące emisji spalin […]

czytaj więcej >
Wypalanie filtrów DPF w samochodach Toyota

W dzisiejszych czasach ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z głównych priorytetów branży motoryzacyjnej. Samochody z silnikami wysokoprężnymi wyposażone są w filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), które redukują emisję szkodliwych substancji. Samochody Toyota, takie jak model Auris, również wyposażone są w te zaawansowane systemy filtrów cząstek stałych. Niemniej jednak, z czasem filtry DPF […]

czytaj więcej >
Czyszczenie i regeneracja filtra DPF w samochodach Suzuki

Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF, w samochodach Suzuki odgrywa kluczową rolę w ochronie środowiska przed szkodliwymi emisjami spalin. Ten zaawansowany system został stworzony przez specjalistów motoryzacyjnych, którzy zadali sobie trud, aby chronić nas i naszą planetę przed niekorzystnym wpływem emisji spalin. Jednak po pewnym czasie eksploatacji, filtry DPF w samochodach Suzuki mogą ulec […]

czytaj więcej >

Skontaktuj się z nami!

W razie jakichkolwiek pytań, dotyczących naszych usług lub wyceny czyszczenia / regeneracji filtra DPF, serdecznie zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub do kontaktu za pomocą formularza kontaktowego.