Jak przebiega proces dopalania filtra DPF w aucie?
Filtr DPF (Diesel Particulate Filter), czyli filtr cząstek stałych, jest kluczowym elementem układów wydechowych w samochodach z silnikami Diesla. Jego zadaniem jest wychwytywanie i zatrzymywanie szkodliwych cząstek stałych powstających w wyniku spalania paliwa. Aby filtr DPF mógł efektywnie spełniać swoją funkcję, konieczne jest regularne dopalanie zgromadzonej sadzy.
Pasywne dopalanie filtra DPF
Pasywne dopalanie filtra DPF zachodzi w sposób naturalny podczas jazdy, gdy temperatura spalin osiąga odpowiedni poziom. Proces ten zaczyna się, gdy filtr osiągnie temperaturę powyżej 420-450°C. W kontakcie z rozżarzonym wkładem katalitycznym sadza zaczyna się zapalać i wypalać.
Warunki pasywnego dopalania
Podczas normalnej jazdy pozamiejskiej, szczególnie na dłuższych trasach, temperatura spalin rośnie, co umożliwia rozpoczęcie procesu dopalania sadzy w filtrze DPF. Pasywne wypalanie nie wymaga ekstremalnych temperatur rzędu 600-700°C, jak często błędnie podają niektórzy specjaliści. Dzięki różnorodnym materiałom, z których zbudowany jest wkład katalityczny, proces ten może się rozpocząć już przy niższych temperaturach.
Aktywne dopalanie filtra DPF
Aktywne dopalanie filtra DPF to proces wymuszany przez komputer centralny pojazdu (ECU). Gdy czujniki wykryją, że filtr jest zbyt zanieczyszczony i temperatura spalin jest niewystarczająca do pasywnego dopalania, komputer inicjuje aktywne dopalanie. Polega to na dodatkowym wtrysku paliwa w suwie wydechu, gdy zawory wylotowe cylindra są otwarte.
Proces aktywnego dopalania
Dodatkowa porcja paliwa nie spala się w komorze spalania z powodu braku odpowiedniego ciśnienia. Ulega spaleniu w układzie wydechowym, co podnosi temperaturę w filtrze DPF do poziomu 600-700°C. W trakcie aktywnego dopalania zmienia się dźwięk silnika, a obroty mogą lekko wzrosnąć. Wysoka temperatura powoduje, że sadza wypala się całkowicie, zamieniając się w popiół, co zmniejsza objętość filtra i przywraca jego pełną funkcjonalność.
Podsumowanie
Filtry cząstek stałych (DPF) są kluczowym elementem systemu oczyszczania spalin w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, umożliwiając zatrzymywanie szkodliwych cząstek sadzy i innych zanieczyszczeń. Regularne wypalanie, będące częścią procesu regeneracji, jest niezbędne do utrzymania skuteczności DPF i zapobiegania jego zatykaniu. Dzięki tym mechanizmom, filtry DPF odgrywają ważną rolę w redukcji emisji cząstek stałych do atmosfery, przyczyniając się do ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza.
Sprawdź inne:
Czyszczenie i wypalanie DPF w Volvo
Filtry cząstek stałych (DPF) w układzie wydechowym samochodów stały się standardem, a kierowcy Volvo, takich modeli jak Volvo V50 czy Volvo S40, nie są wyjątkiem. Czym jest filtr cząstek stałych (DPF)? Filtry cząstek stałych, zwane również filtrami DPF (Diesel Particulate Filter) są elementami układu wydechowego samochodów, których zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych. Silniki […]
czytaj więcej >Wypalanie DPF w Volkswagenie: Oczyszczanie filtra cząstek stałych dla czystszego powietrza
Samochody marki Volkswagen, produkowane w niemieckich fabrykach cieszą się ogromną popularnością w Polsce i na całym świecie. Modele takie jak Golf, Passat, czy Touran są częstym widokiem na naszych drogach i cieszą się uznaniem ze względu na swoje luksusowe wykonanie i dbałość o najmniejsze detale. W ostatnich latach coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące emisji spalin […]
czytaj więcej >Wypalanie filtrów DPF w samochodach Toyota
W dzisiejszych czasach ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z głównych priorytetów branży motoryzacyjnej. Samochody z silnikami wysokoprężnymi wyposażone są w filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), które redukują emisję szkodliwych substancji. Samochody Toyota, takie jak model Auris, również wyposażone są w te zaawansowane systemy filtrów cząstek stałych. Niemniej jednak, z czasem filtry DPF […]
czytaj więcej >Czyszczenie i regeneracja filtra DPF w samochodach Suzuki
Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF, w samochodach Suzuki odgrywa kluczową rolę w ochronie środowiska przed szkodliwymi emisjami spalin. Ten zaawansowany system został stworzony przez specjalistów motoryzacyjnych, którzy zadali sobie trud, aby chronić nas i naszą planetę przed niekorzystnym wpływem emisji spalin. Jednak po pewnym czasie eksploatacji, filtry DPF w samochodach Suzuki mogą ulec […]
czytaj więcej >