Wypalanie DPF – Fiat i filtry cząstek stałych

Fiat, koncern pochodzący rodem z Włoch, funkcjonuje od 1899 roku, produkując samochody osobowe oraz dostawcze. Pojazdy marki Fiat w celu zachowania zgodności z normami czystości spalin zostały wyposażone w filtry cząstek stałych. Podpowiadamy, jak należy użytkować pojazdy z DPF oraz co zrobić, jeśli przestrzeń we wnętrzu filtra zostanie zatkana sadzami. Skoncentrowaliśmy się na wybranych modelach Fiata, charakterystycznych dla nich objawów zatkania DPF oraz dostępnych metodach wypalania sadzy i regeneracji DPF.

W kontekście filtrów cząstek stałych DPF na uwagę zasługują pozostałe modele Fiata, w tym 500X. W tym modelu, zarówno w wersji Urban Look, jak i Cross Look, znajdziemy silnik MultiJet, w którym istotną funkcję pełni także DPF. Podobnie Fiat Tipo – modele w wersji pięciodrzwiowej, Sedan oraz Station Wagon mają pod maskami jednostki Diesla, dlatego też warto stale uzupełniać i aktualizować swoją wiedzę i umiejętności w zakresie optymalnego użytkowania filtra cząstek stałych. Wyposażona w silnik wysokoprężny wersja Trekking Fiata Qubo to także gratka dla miłośników Diesla.

Filtr cząstek stałych DPF Fiat 

W większości nowoczesnych samochodów typu diesel montowany jest filtr DPF, który ma za zadanie sprzyjać ochronie środowiska. Filtr cząstek stałych w Fiat Ducato 2.3 JTD 130 KM przetwarza, podobnie jak ma to miejsce w zwykłym katalizatorze, szkodliwe gazy spalinowe. Oprócz tego wyłapuje on mikrocząsteczki sadzy, jakie powstają podczas pracy silnika i gromadzi je do pewnego poziomu, a następnie automatycznie oczyszcza się poprzez wypalenie. Proces ten powinien odbywać się co kilka tysięcy kilometrów. Aby był on możliwy, auto powinno jechać ze stałą prędkością, bez zmiany biegów, za to na wysokich obrotach. Trudno o takie warunki, kiedy auto pokonuje niewielkie dystanse i często stoi w korkach.

Objawy problemów z filtrem DPF Fiat

Codzienna jazda po mieście nie stwarza odpowiednich warunków, aby filtr cząstek stałych oczyścił się automatycznie. Kiedy proces ten zostanie przerwany, niespalone paliwo przedostaje się do oleju, w wyniku czego poziom tego ostatniego wzrasta, a do tego traci on swoje właściwości. Zignorowanie takiego stanu rzeczy ma poważne konsekwencje – olej dostaje się do komory spalania, zaś obroty silnika wzrastają niekontrolowanie, co prowadzi do zatarcia silnika. Objawem zapchania się filtra jest też spadek mocy albo przejście silnika w tryb awaryjny. Na desce rozdzielczej może ponadto pojawić się kontrolka sygnalizująca, że jest on przepełniony sadzą. Jednym z najczęstszych rozwiązań, jakie są stosowane, aby pozbyć się problemu, jest regeneracja DPF.

Czyszczenie i regeneracja DPF Fiat 

Jeśli filtr nie może osiągnąć odpowiedniej temperatury do wypalenia cząstek sadzy, można zastosować regenerację aktywną. Proces ten można przeprowadzić tylko jeśli filtr zapełniony jest maksymalnie do 80% – w przeciwnym razie należy go wymienić.

Sprawdź inne:
Czyszczenie i wypalanie DPF w Volvo

Filtry cząstek stałych (DPF) w układzie wydechowym samochodów stały się standardem, a kierowcy Volvo, takich modeli jak Volvo V50 czy Volvo S40, nie są wyjątkiem.  Czym jest filtr cząstek stałych (DPF)? Filtry cząstek stałych, zwane również filtrami DPF (Diesel Particulate Filter) są elementami układu wydechowego samochodów, których zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych. Silniki […]

czytaj więcej >
Wypalanie DPF w Volkswagenie: Oczyszczanie filtra cząstek stałych dla czystszego powietrza

Samochody marki Volkswagen, produkowane w niemieckich fabrykach cieszą się ogromną popularnością w Polsce i na całym świecie. Modele takie jak Golf, Passat, czy Touran są częstym widokiem na naszych drogach i cieszą się uznaniem ze względu na swoje luksusowe wykonanie i dbałość o najmniejsze detale. W ostatnich latach coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące emisji spalin […]

czytaj więcej >
Wypalanie filtrów DPF w samochodach Toyota

W dzisiejszych czasach ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z głównych priorytetów branży motoryzacyjnej. Samochody z silnikami wysokoprężnymi wyposażone są w filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), które redukują emisję szkodliwych substancji. Samochody Toyota, takie jak model Auris, również wyposażone są w te zaawansowane systemy filtrów cząstek stałych. Niemniej jednak, z czasem filtry DPF […]

czytaj więcej >
Czyszczenie i regeneracja filtra DPF w samochodach Suzuki

Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF, w samochodach Suzuki odgrywa kluczową rolę w ochronie środowiska przed szkodliwymi emisjami spalin. Ten zaawansowany system został stworzony przez specjalistów motoryzacyjnych, którzy zadali sobie trud, aby chronić nas i naszą planetę przed niekorzystnym wpływem emisji spalin. Jednak po pewnym czasie eksploatacji, filtry DPF w samochodach Suzuki mogą ulec […]

czytaj więcej >

Skontaktuj się z nami!

W razie jakichkolwiek pytań, dotyczących naszych usług lub wyceny czyszczenia / regeneracji filtra DPF, serdecznie zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub do kontaktu za pomocą formularza kontaktowego.